Morgonnyheter i Sverige idag 10/03/2019

Morgonnyheter i Sverige
Morgonnyheter i Sverige

Sveriges NyheterLuftfartsverkets projekt blir 60 miljoner dyrare
Luftfartsverkets projekt med fjärrstyrd flygledning har blivit kraftigt försenat. Dessutom blir prislappen betydligt saftigare än planerat – enligt en beräkning ska kostnaderna öka med närmare 60 miljoner kronor.

لمعرفة امساكية شهر رمضان 2019 في السويد اضغط هنا
ابحث عن مدينتك وتابع امساكية رمضان 2019 في كل مدينة ومقاطعة بالسويد اضغط هنا ،، أخبار وانشطة رمضانية من السويد اضغط هنا

Det visar en intern rapport vars innehåll P1-programmet Kaliber tagit del av.

هل تستعد لرحلة أو سوف تسافر لأي مكان بالعالم .. سجل هنا لتحصل على تخفيضات بالفنادق تصل ل90 % اضغط هنا

Förseningarna beror enligt rapporten till stor del på att myndighetens samarbetspartner Saab.

Men Ulf Thibblin, som är teknisk direktör på Luftfartsverket, vill inte peka ut Saab som särskilt ansvariga för förseningen.

– Det är en del. Men att hänga ut den som den enskilt stora delen, det vill jag inte göra. Utan det är snarare de här många olika delarna som samverkar.

Det var 2015 som svenska Luftfartsverket blev första aktör i världen att leda flygtrafik på distans, med hjälp av kameror. Och numer flygleds Örnsköldsvik och Sundsvalls flygplatser från en och samma central.

Därefter har Luftfartsverket velat expandera och införa tekniken också på statliga bolaget Swedavias flygplatser i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. Tanken är att flygledning där ska ske på distans ifrån Stockholm.

Förhoppningen har varit att de här investeringarna ska leda till att Luftfartsverket och deras samarbetspartner, försvarskoncernen Saab, i framtiden ska kunna sälja tekniken utomlands.

Projektet har dock varit omstritt. Tekniken har godkänts och används nu skarpt, men piloter och flygledare har ändå uttryckt oro över att systemet med fjärrstyrning fortfarande är sårbart.

Kaliber kan nu avslöja att projektet blivit omkring ett år försenat, och att en viktig anledning är att Saab inte i tid lyckats leverera dataprogram som behövs till tornen. Johan Klintberg, vd för Saabs ansvariga dotterbolag, säger att de har haft svårt att rekrytera den kompetens de behöver.

– Och framförallt då på mjukvaruingenjörer som har varit en otroligt trång sektor.

Nu räknar man med att kostnaderna för projektet kommer att öka påtagligt, enligt Luftfartsverkets rapport. Budgeten var från början satt till omkring en kvarts miljard kronor – men nu står det klart att de pengarna inte kommer att räcka. Enligt rapporten räknar man nu med ytterligare 58 miljoner, något som delvis beror på Saabs förseningar, delvis på andra oförutsedda kostnader.

Ulf Thibblin på Luftfartsverket vill inte bekräfta sifforna – enligt honom så är det för tidigt att säga hur dyr förseningen kommer att bli.

– Det blir förseningar, det blir några fördyrningar. Men exakt hur stora de kommer att vara och hur väl vi kommer att kunna jobba ifatt och minska kostnaderna det kan vi inte säga än. Det är för tidigt. Det är min bedömning, säger Ulf Thibblin.

Av rapporten framgår också att Luftfartsverket oroligt för att projektet kan komma att drabbas av ännu fler förseningar, och därför vill att Saab ska betala ”kännbara viten” om de bryter den nya tidsplanen.

Dessutom vill man ha ett billigare pris från Saab för att kompensera för de ökade kostnader som förseningen innebär. Men Luftfartsverket tror att förhandlingarna med Saab om det här kommer att bli besvärliga, då ”de reella påtryckningsmöjligheterna för LFV är små.”

Men det här vill inte Ulf Thiblin kommentera.

– Vi kan inte kommentera den typen av frågor när vi har kommersiella uppgörelser, säger Ulf Thibblin, teknisk direktör på Luftfartsverket.

Etiopiskt passagerarplan störtade på väg mot Kenya
Ett flygplan med över 150 personer ombord har kraschat, enligt flygbolaget Ethiopian Airlines.

Olyckan skedde sex minuter efter starten.

Planet var på väg från Etiopiens huvudstad Addis Abeba till Nairobi i Kenya.

Kraschen skedde kort efter starten nära staden Bishoftu, omkring sex mil sydöst om huvudstaden.

“Vi kan bekräfta att flygningen ET 302 från Addis Abeba till Nairobi har varit inblandad i en olycka”, skriver flygbolaget i ett uttalande.

Sex minuter efter det att planet lyft förlorade flygplatsen kontakten med det.

– Det är bekräftat att det skedde klockan 8.44, säger en talesperson för flygbolaget.

Det finns inga bekräftade uppgifter om döda eller skadade, men enligt Ethiopian Airlines fanns 149 passagerare och åtta besättningsmedlemmar ombord. En räddningsinsats pågår, enligt flygbolaget.

På den etiopiska premiärministerns officiella Twitterkonto uttrycks kondoleanser till passagerarnas anhöriga.

“Premiärministerns kansli vill, på regeringens och det etiopiska folkets vägnar, meddela sitt djupa deltagande till de familjer som förlorat sina nära och kära på Ethiopian Airlines Boeing 737 på ett reguljärflyg på väg mot Nairobi nu på morgonen”, lyder inlägget.

Statligt ägda Ethiopian Airlines kallar sig Afrikas största flygbolag. Dess viktigaste flygplats är Bole International Airport i Etiopiens huvudstad Addis Abeba varifrån 6,5 miljoner människor varje år flyger.

Tredubblad nota för planerad vård utomlands
Kostnaderna för planerad vård utomlands fortsätter att öka, visar siffror från Försäkringskassan. Mer än hälften av pengarna går till så kallade svettbehandlingar.

Förra året landade totalsumman för planerad vård utomlands på 160 miljoner kronor. Det är ingen jättesumma i vårdsammanhang, men kostnaderna har dragit iväg snabbt.

På fyra år har totalsumman för planerad vård utomlands mer än tredubblats.

Merparten av pengarna går alltså till behandling av kraftig svettning, så kallad hyperhidros, varav de flesta görs på en och samma privata klinik i Danmark till ett betydligt högre pris.

Åsa Sandgren Åkerman, sektionschef på intresseorganisationen Sveriges kommuner och Landsting, hoppas nu att kostnadsökningen ska bromsa in.

Brand i höghus vid Nacka Forum – köpcentrum utrymt
En brand bröt ut strax före klockan 09 på söndag morgon i ett höghus vid gallerian Nacka Forum i sydöstra Stockholm.

Enligt polisen brinner det i ett kök på våning 10.

Rökutvecklingen var initialt kraftig och Nacka Forum har utrymts.

– När vi kom fram var det full brand i flera rum på våning tio. Det är en stor yta på kanske 1000 kvadratmeter, säger insatschef Roger Magnusson till P4 Stockholm.

Nya metoder ska minska avloppsutsläpp i Östersjön
Städer och lärosäten i Östersjöområdet ska ta fram metoder för att förebygga att avlopp svämmar över och rinner ut i havet i samband med skyfall.

Intensiva regnoväder på grund av klimatförändringar gör att översvämningar i städers avloppsnät blir allt vanligare. Målet med städernas och lärosätenas arbete är att minska mängden föroreningar som rinner ut i havet.

– Man bedömer det som ett stort problem, och i projektet har vi bedömt att om alla städer skulle implementera de verktyg som vi kommer att jobba med, så skulle man minska mängden föroreningshalter till Östersjöområdet med ungefär 50 procent, säger Sylvia Waara, miljövetare vid högskolan i Halmstad, som är med i samarbetet.

Många städer har i dag kombinerade nät för avlopps- och dagvatten, och de allt större stenlagda ytorna har minskat naturens förmåga att suga upp regnvatten.

Det gör att avloppsnät lätt svämmar över vid stora skyfall och vid höjda vattennivåer. Konsekvensen blir att orenat avloppsvatten med en hög näringshalt och andra skadliga ämnen rinner ut i Östersjön.

Söderhamns kommun till exempel drabbades för några år sedan av översvämningar i samband med ett kraftigt åskoväder. Filmer på nätet visar hur bensinpumpar står till hälften i vatten, och hur boende i stadsdelen Vågbro tar sig fram med båt. Även avloppsnätet svämmade då över.

– Det blev en väckarklocka för kommunen att man måste ta ett helhetsgrepp med klimatförändringar och särskilt vid höga flöden. Det är ny kunskap som ska in i samhällsplaneringen, säger Margareta Örn-Liljedahl, projekthandläggare på Söderhamns kommun.

Söderhamns kommun hör nu till de nio städer och sju lärosäten i Östersjöområdet som är med i det EU-finansierade projektet Noah, där bland annat teknik ska testas som gör det möjligt att stoppa eller reglera flödet i avloppsnätet vid stora regnmängder.

Ett verktyg ska också tas fram som stadsplanerare ska kunna använda för att förebygga översvämningar.

– Det ska göras så kallade hydrologiska modeller av vissa områden i de här städerna, där man kan modellera fram vad vi kan förvänta för resultat. Var blir det översvämningar, när och hur mycket regn krävs? Är det till exempel i områden där vi planerar nybyggnation eller där det redan finns bostäder? säger Sylvia Waara.

Söderhamn har i två tidigare EU-projekt jobbat med klimatanpassning i stadsplanering. Enligt Margareta Örn-Liljedahl handlar det just om att kunna förutse översvämningsrisker.

– Det är jättebra att kunna göra det innan det har hänt på just kritiska platser, säger hon.

John Lundvik vann Melodifestivalen
John Lundvik med sin sång “Too Late for love” får representera Sverige i årets final i Eurovision Song Contest i Israel.

Storfavoriten John Lundvik levde upp till förväntningarna. Nu står han som vinnare i Melodifestivalen 2019. I maj representerar han Sverige i Eurovision Song Contest i Tel Aviv – där han kommer att tävla mot sig själv.

Ända sedan 36-åringen från Växjö tog sig vidare till final i den sista deltävlingen i Lidköping har han varit överlägsen favorit till att vinna hela tävlingen. Enligt spelbolagens bedömningar skulle han utan problem ta hem finalen i Friends arena och bli Sveriges representant i Eurovision Song Contest _ och så blev det. Av den internationella juryn fick han alla tolvpoängare.

John Lundvik tar nu med sig “Too late for love” och de fyra gospelsångarna “The Mamas” till scenen i Tel Aviv, men redan före segern i Melodifestivalen var han klar för Eurovision Song Contest. Han har nämligen skrivit Storbritanniens bidrag “Bigger than us” som framförs av Michael Rice.

– Jag skulle skriva historia, bara det måste man se som en vinst. Sedan tycker jag att det är ganska charmigt att göra det både som låtskrivare och artist. Givetvis vill man vara partisk mot sitt land. Står vi mot Storbritannien, då vinner Sverige, det är sedan gammalt, sade John Lundvik tidigare till TT.

John Lundvik har sagt att han tror att “Too late for love”:s avskalade nummer kan stå sig bra i Tel Aviv.

– Människor är intelligentare än man tror, enkelhet är någonting som alltid funkar genom rutan. I slutändan vill folk ha en låt och ett nummer. Om det är dyra lampor, långa klänningar eller bomber och granater, det är sekundärt.

Den internationella juryn består av representanter från bland annat Portugal, Finland, Storbritannien och Australien.

Melodifestivalfinalen inleddes med att forna konkurrenterna Benjamin Ingrosso och Felix Sandman framförde sin duett “Tror du att han bryr sig” och sedan paraderade både programledare, artister och dansare ut från den omtalade husbilen som programledarna använt när de kuskat land och rike runt under turnén.

Jon Henrik Fjällgren var först ut av bidragen med eld, jojk och en livs levande ren. Sist framträdde Arvingarna med sin dansbandspoppiga “I do”.

Finalen gästades av en internationell stjärna när vår egen Charlotte Perrelli mötte Israels Eurovisionvinnare 1998, Dana International. Efter att ha sjungit sina vinnarlåtar från Eurovision framförde de den specialskrivna låten “Diva to diva”.

Även programledarna brast än en gång ut i sång. Eric Saade, Sarah Dawn Finer, Kodjo Akolor och Marika Carlsson framförde en version av Lady Gagas “Always remember us this way” från filmen “A star is born” som en hyllning till alla artister som deltagit under turnén……………..Läs mer

Följ oss på Facebook och håll dig uppkopplad!

Facebook kommentarer

اذهب الى اعلى الصفحة

Klicka här för att återgå till huvudsidan

Dela detta:

Du kanske gillar även...

اترك رد

error: Content is protected !!
%d مدونون معجبون بهذه: