Sveriges Nyheter idag 20/12/2018

En anhållen efter dödsolycka med polisbil

En 29-årig man har anhållits efter trafikolyckan i Malmö där en polis miste livet. Mannen, som självmant kom till polisen på onsdagen, misstänks för att ha smitit från olycksplatsen, skriver Sydsvenskan.
Han är inte misstänkt för brott i samband med att polismannen dog.
Olyckan inträffade i samband med en utryckning i Malmö på tisdagskvällen.

Skola evakuerad efter smäll

En skola i Hässleholm har evakuerats efter att en hög smäll hörts. Det finns inga rapporter om skadade.
– Man har vittnat om en kraftig explosion och man har i larmet vittnat om att det är rökfyllt, säger polisens presstalesperson Kim Hild till TT.
Det är fortfarande oklart om det handlar om ett brott eller en olycka och Kim Hild vet inte om det blivit några materiella skador.
Polisens bombskyddsgrupp har kallats till skolan, liksom tekniker.

Kvinna allvarligt skadad – man gripen

En man har gripits misstänkt för mordförsök i en lägenhet Gävle. En kvinna har förts till sjukhus med ambulans med allvarliga skador. Larmet kom in till polisen vid halvniotiden på torsdagsmorgonen.
– Vi kan ännu inte säga vad det är som har hänt, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson vid polisen, till TT.
Polisen har spärrat av platsen.

Så slipper du bli en tomte i jultrafiken

I år är det ovanligt lätt för bilister att köra säkert till julfirandet. Julafton infaller på en måndag, så resandet kan spridas ut över helgen före. Men experterna har ändå många råd att ge till den som inte vill bli en tomte i jultrafiken.
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, ser farten som den främsta missen i jultrafiken:
– Man är stressad upp till hårrötterna när man ska iväg till julfirandet. Trampar gasen i botten, gör felbedömningar och håller för hög hastighet. Hade vi kunnat sänka hastigheten i trafiken en enda kilometer så hade vi sparat 15 liv om året.
Stora vägar säkrare
Olyckorna i trafiken ökar under julhelgerna. Inte bara på grund av ökad trafik, påpekar Motormännens pressekreterare Gunnel Cirverius.
– Det beror också på att trafiken koncentreras till vägar med bristande standard. Och att det ofta sitter hela familjer i bilarna, många personer skadas i de olyckor som sker.

Trots att många olyckor sker på de stora vägarna finns ändå skäl att välja dessa, anser Gunnel Cirverius.
– De svåraste skadorna uppstår oftast på det mindre vägnätet. Välj en mötesfri väg om du har möjlighet, även om det innebär en omväg.
Vägsträckor utan möten minskar risken för de allvarligaste olyckorna med 80 procent.
– Vägräcken förhindrar dessutom inte bara mötesolyckor, utan också många allvarliga singelolyckor, påpekar Gunnel Cirverius.
Trafikverkets Bengt Olsson instämmer i rådet, och ger fler skäl att välja stora vägar.
– Ju fler bilar, desto bättre halkbekämpning. På lågtrafikerade vägar är det inte ens säkert att vi kan lägga ut salt eftersom det krävs viss trafik som river upp för att ytan inte ska stelna till betongis.
Dubbat eller inte
Bilen bör liksom föraren vara i toppform.
– Bilen ska givetvis ha bra vinterdäck, rätt däcktryck och påfylld spolarvätska, säger Gunnel Cirverius.
Dubbat eller ej tar Motormännen inte ställning till. Men pressekreteraren nämner ett talesätt om att dubbar är bra norr om Dalälven och nere i Skåne, där vägarna ofta är isiga.
– Man bör välja det som man känner sig trygg med. Men odubbade vinterdäck ska vara anpassade till nordiskt klimat. Det duger inte med kontinentala.
Kolla bakljusen
Motormännen uppmanar också alla att kolla så att bakljuset verkligen lyser även när det inte är beckmörkt. En EU-regel har gjort att bakljusen på många nya bilar inte tänds tillsammans med varselljusen på dagen. De ska tändas automatiskt när det blir mörkt.
– Men i snöfall kan bakljusen behöva vara tända även när det är ljust. Jag tycker man ska kolla om automatiken är tillräckligt känslig. Verkar det tveksamt är bästa rådet att själv slå på halvljus, då vet man att bakljusen tänds, säger Gunnel Cirverius.
Bogserlina, snöskyffel och startkablar är bra att packa med, liksom sand i en påse eller pet-flaska om bilen fastnar på halt underlag.
Ficklampa, reflexväst och värmeljus är också bra att ha med – om det värsta skulle hända.
Trafikverkets Bengt Olsson varnar dock för att stanna kvar i bilen, även om det är kallt ute.
– Om man får motorstopp är det viktigt att sätta ut varningstriangeln och sedan flytta sig bort ifrån bilen och ringa bärgare. Vi har haft ett antal påkörningsolyckor på senare år där folk som suttit kvar i sina bilar omkommit eller skadats.
Tips för säker körning i helgerna
Börja resan i god tid.
Var utvilad. Pausa ofta om du åker långt. Turas om att köra om ni är flera i bilen.
Håll hastighetsgränserna och håll avståndet till andra fordon.
Ha bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägbanor. Kontrollera lufttrycket innan du åker iväg.
Planera din resväg och välj om möjligt motorvägar och mittseparerade vägar.
Anpassa hastigheten till väglaget.
Kontrollera alla lampor före avfärd.
Kontrollera också att bakljusen verkligen tänds när du kör i dimma eller mörker.
Ta med bogserlina, snöskyffel, startkablar och sand i påse eller pet-flaska (om bilen fastnar och står och slirar).
Se över torkarbladen. Fyll på och ta med extra spolarvätska.
Packa rätt. Tungt bagage längst ned och mot ryggstödet.
Se till att mobiltelefonen är laddad (men använd den aldrig när du kör).
Ta med en ficklampa med fungerande batterier.
Ha med extra varma kläder eller varma filtar, något ätbart och ett par värmeljus. (Ett värmeljus räcker flera timmar för att hålla värmen om det blir långt stopp i kö.)
Använd reflexväst om du lämnar bilen vid ett stopp.
Undvik att ha en sluttid när ni ska vara framme.
Källa: Motormännens riksförbund
När är bäst och sämst att köra?
Trafikverkets presschef Bengt Olsson tror att jultrafiken blir mer utspridd än vanligt eftersom julafton infaller en måndag. Här är hans kvalificerade gissningar om trafikflödet:
Torsdag 20 december: Lite trafik.
Fredag 21 december: Mycket trafik, från kl 10 till kl 20.
Lördag 22 december: Mycket trafik fram till kl 18.
Söndag 23 december: Kan bli en del trafik, men inte lika fokus

Läs mer

Följ oss på Facebook och håll dig uppkopplad!

Editor

Karem Ramzy

Karem.Ramzy@outlook.com

 

Facebook kommentarer

Klicka här för att återgå till huvudsidan

Dela detta:

Du kanske gillar även...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.