AI skapar fler jobb

Sveriges Nyheter:Artificiell intelligens, AI tar jobben från människorna, heter det ofta. Men det finns hopp! En ny rapport visar att AI skapar fler jobb än de som försvinner.
– Den forskning som finns på området visar tydligt att nya tekniska framsteg, historiskt sett, alltid lett till att nya jobb skapas, konstaterar Johan Egebark på Arbetsförmedlingens enhet för forskning och utvärdering.

Varje år ger World Economic Forum ut rapporten ” The Future of jobs” om utvecklingen på framtidens arbetsmarknad. Här tillfrågas hundratals chefer och analytiker på företag världen över om framtiden för jobben. De senaste årens rapporter har präglats av utmaningen med att automatisering och artificiell intelligens, AI, tar alltfler arbetstillfällen från oss människor.

Arbetskraft överflödig
– Dagens snabba utveckling med AI i form av självkörande fordon, verktyg för att ge finansiell rådgivning med mera leder ofrånkomligen till att vissa arbetsuppgifter automatiseras. Man kan säga att en viss typ av mänsklig arbetskraft blir överflödig, säger Johan Egebark.

– Samtidigt kommer det hela tiden uppstå nya arbetsuppgifter där den nya tekniken fungerar som ett komplement till mänskligt arbete, säger Johan Egebark.

Mer konsumtion
Det är ingen jättesensation att fler nya yrken och jobb växer fram i kölvattnet av den nya smarta teknikens intåg. Däremot pekar rapporten på att de nya behoven av arbetskraft på framtidens arbetsmarknad blir större än det antal jobb som försvinner. Förklaringen till att fler jobb blir till är bland annat snabbare och ökad kapacitet inom mobil och it-teknologi, vilket främjar tillväxten, menar rapportförfattarna. Dessutom bidrar stigande välstånd i utvecklingsländer till mer konsumtion.

I rapporten nämns dataanalytiker och datavetare, mjukvaru- och applikationsutvecklare, e- handels- och sociala medier-experter som heta yrken i framtiden. Det är helt klart en fördel att vara öppen för den nya tekniken, menar Johan Egebark.
– Yrken som har högre chans att finnas kvar i framtiden är sådana där människor använder den nya tekniken för att lösa uppgifter, det kan till exempel handla om olika typer av ingenjörsyrken men även specialistyrken inom vården.

Social interaktion
Det kommer även att behövas arbetsinsatser inom områden där AI inte nått ända fram.
– Det är också rimligt att anta att det under lång tid framöver fortfarande kommer att finnas en efterfrågan på mänsklig arbetskraft inom vård och omsorg och vissa typer av serviceyrken. Det vill säga yrken som kräver hög grad av anpassningsförmåga, och social interaktion.

Läs mer

Följ oss på Facebook och håll dig uppkopplad!

Facebook kommentarer

Klicka här för att återgå till huvudsidan

Dela detta:

Du kanske gillar även...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.